Monday 27 February 2012

Sushi

Assalamualaikum....

Selamat menempuh minggu baru. Hujung minggu lepas, apa projek you all semua? Saya dan family bush walk ke Hunua falls. Dah agak lama kami tak bush walk. Balik jer dari sana, badan dah rasa sakit-sakit. Saya dan sikecil demam dan selsema, nasib baik ayah dan anak-anaknya semua ok, kalau tak siapalah nak masak kan?. Entry kali ni, tak dapatlah nak  bercerita panjang lebar.


Hari ni saya nak kongsi resepi sushi yang menjadi kegemaran saya satu family. Bagi saya sushi ni mudah dan ringkas penyediannya. Kalau nak ke mana-mana, macam berkelah ke, bush walk ke,  saya suka buat sushi sebab ia mengenyangkan. Sushi kali ini , saya buat inti ikan salmon. Tapi kalau anda semua tak suka ikan salmon mentah, boleh digantikan dengan apa sahaja, contohnya ayam ( direbus dulu yer).., tuna atau telur dada. Semuanya sedap. Sesiapa yang belum pernah buat, bolehlah cuba. Saya letakkan gambar langkah-langkah buat sushi.

SUSHI

Beras sushi
1/2 cawan rice vinegar ( pastikan yang halal yer..!!!)
Sushi Nori Roasted Seaweed ( apa-apa jenis seaweed pun boleh...)
tikar buluh untuk menggulung sushi
Timun batang ( potong memanjang)
Carrot ( potong memanjang )
2 sudu besar gula
1 sudu kecil garam

Masak beras dengan perkadaran, 3 pot beras  dengan 3 pot air.

Masukkan rice vinegar ke dalam mangkuk tahan panas ( yang boleh masuk microwave), kemudian campurkan dua sudu besar gula dan satu sudu kecil garam, panaskan ke dalam microwave sehingga gula dan garan hancur.
( kalau nak masak atas dapur pun boleh, masukkan semua bahan di atas kedalam periuk kecil, dan masak lah menggunakan api yang kecil sahaja...)

Bila nasi dah masak, campurkan campuran vinegar tadi ke dalam nasi, dan kaup balikkan agar semua vinegar sebati dengan nasik. tutup periuk nasi agar haba panas tidak keluar. (gunakan senduk kayu sahaja)



Basahkan senduk kayu dengan air terlebih dahulu, agar nasi tidak melekat, kemudian letakkan lebih kurang 2 senduk nasik ke atas seaweed ( rujuk gambar 1 dan 2 diatas ) dan ratakan nasi atas seaweed.

Setelah nasi diratakan, letakkan carrot dan timun yang telah dipotong memanjang, letakkan bersama ikan salmon atau apa saja inti yang anda suka)

Mulalah menggulung sushi seperti gambar keempat diatas dan juga di bawah.



Bila siap digulung bolehlah dipotong kecil-kecil.

Sushi siap untuk dimakan.....!!!!!. Enak dimakan bersama kikoman ( kicap sushi)




yang atas sushi hijau-hijau tu seaweed salad.....sedap!! 

No comments:

Post a Comment