Wednesday 22 February 2012

Chocolate cupcakes

Assalamualaikum semua...

Entry kedua saya hari ini ialah chocolate cupcakes. Bercakap tentang cupcakes, saya pasti ramai peminat cupcakeskan?. Termasuklah saya dan anak-anak saya. Cuma En Hubby saya saja yang tak berapa minat dengan cake atau cupcakes. Nasib baiklah anak-anak saya ada. Jadi mereka sentiasa jadi mangsa kepada experiment cupcakes saya. hehehe....

Chocolate cake atau cupcakes memang terlalu biasakan. Tentu kawan-kawan diluar sana sentiasa buat. Saya pun selalu jugak buat, cuma yang ini saya dapat dari seorang kawan saya yang saya panggil Che Pah. Dia ni memang terer bab baking nih. Masak pun pandai. Beruntung jadi orang pandai masak ni. 


Satu hari tu, kawan saya ni datang rumah saya dengan satu dulang penuh cupcakes. Walla..!!!..hati berbunga riang melihat chocolate cupcakes. Sekali saya geget...mak aiiii..moist sangat!!!!!. Bila makan nak lagi dan lagi. Hubby saya yang tak berapa gemar cupcakes pun nampak cam laju je makan. Lepas satu satu kena bedal cupcakes tu. Saya dengan muka tak malu terus teruja nak resepi. 


Esok harinya saya terus ke countdown mencari bahan untuk buat cupcakes..( teruja sangatlah tuh kan...!!!). Pertama kali buat saya punya cupcakes macam dry sikit tak macam che pah punya. Rupanya saya terlebih masa bakar, Jadi cake atau cupcakes kena hati-hati, jangan terlebih bakar nanti tak moist. Kali kedua saya buat masa birthday anak dara saya. Alhamdulillah menjadi. Mekasih Che pah sudi kongsi resepi ni. 

Jom kita kongsi resepi ni sama-sama....

CHOCOLATE CUPCAKES
Rujukan: Syarifah Ezdiani


250gm unsalted butter
2 cawan tepung gandum ( saya guna high grade flour )
4 biji telur
1 1/2 cawan fresh milk
3/4 cawan serbuk koko
1 tspn baking soda
1 tspn baking powder

Topping:
cooking chocolate
reduced cream

Bahan A:
Tepung gandum, baking powder dan baking soda diayak bersama.
Bahan B:
Pukul telur dan gula sehingga kembang kemudian masukkan fresh milk. Masukkan pula telur, satu persatu. Jangan pula masukkan 4 biji telur serentak yer.. 

Campurkan bahan A dan bahan B bersama dan kacau sebati.

Kalau buat cakes bakar selama 45 minit atau sejam. tapi kalau buat cupcakes kurangkan masa pembakaran. Suhu oven ialah 175C.


TOPPING:
Saya menggunakan jumlah yang sama antara cooking chocolate dan reduced cream. Contohnya kalau menggunakan 200ml reduced cream, maka cooking chocolate juga 200gm. Sekiranya nak topping lebih keras boleh tambah lagi cooking chocolate. 
Caranya, panaskan reduced cream dengan kaedah double boiling dengan menggunakan api yang kecil. Setelah cream panas alihkan dan masukkan cooking chocolate yang telah dipatahkan kecik-kecil. Terus kacau sehingga cream dan cooking chocolate sebati.   Sejukkan sebentar sebelum di sapukan atas cake/cupcakes. 



 

No comments:

Post a Comment