Friday 24 February 2012

Kembara di bumi New Zealand 2009- Part 2

Assalamualaikum...

Selamat pagi dari Auckland. Sekarang Auckland pukul 10.08 minit pagi, waktu  Malaysia sekarang pukul 5.10 minit pagi, agaknya masih ada yang diulik mimpi atau mungkin ada yang dah bangun bersedia untuk solat subuh dan menyediakan apa yang patut dipagi hari Jumaat, penghulu segala hari. Kalau yang nak keluar bekerja tu, mesti sibukkan pagi-pagi. Menyediakan sarapan pagi, keperluan anak-anak ke sekolah. Rasanya mesti terkejar-kejar. Begitulah rutin saya sebelum saya bergelar surirumah sepenuh masa.

Beberapa bulan lagi, saya pun akan menghadapai saat-saat sibuk atau kalut dipagi hari. Sekarang pun sibuk jugak, menyediakan sarapan pagi dan keperluan anak ke sekolah, tapi di sebabkan saya tak bekerja, tak     adalah rasa terkejar-kejar sangat. Pagi ini saya akan sambung kisah Kembara di bumi New Zealand lagi.

Part 1, saya ada bercerita tentang perjalan saya ke sini. Kali ini saya akan berkongsi cerita penghidupan yang kami lalui sepanjang 2009. Banyak kisah suka dan duka. Tapi saya rasa banyak kisah gembira yang kami lalui, walaupun penghidupan kami di sini serba sederhana. Tidaklah semewah macam di Malaysia, hidup hanya sekadar bergantung kepada gaji dan elaun suami. Kadang-kadang perit rasanya. Semua benda perlu budget, tak boleh nak beli sesuka hati. Kalau tengok benda yang berkenan pun kadang kala terpaksa menutup mata. Makan minum kami pun tidaklah semewah seperti di Malaysia. Kalau dulu, teringin nak makan apa, banyak restoren , gerai dan pelbagai tempat yang boleh menjadi pilihan. Janji ada duit, semua boleh beli.

Tapi di sini, tidak banyak pilihan. Mencari makanan halal yang telah siap dimasak, tidak seperti Malaysia. Kalau ada pun harganya mahal. Jadi aktiviti makan di luar sangat terhad. Terpaksalah saya mengangkat senjata di dapur. Apa saja terlintas nak makan, buka internet cari resepi dan buat sendiri. Bermula dari situlah maka saya sudah mula berjinak-jjinak di dapur. Saya ni bukannya tergolong dalam kumpulan orang yang pandai masak. terhegah-terhegeh kata orang. Tapi sedikit demi sedikit, skill masak saya semakin baik. jauh lebih baik berbanding semasa saya berada di Malaysia dulu. Bukanlah pandai sangat pun, cuma semakin baik dari dulu. Syukur alhamdulillah. Rupanya banyak hikmah yang Allah beri, semasa kami berada di tempat orang.  Belajar bersederhana dalam segala aspek kehidupan. Belajar bersyukur atas segala limpahan nikmat yang Allah beri. Di dalam susah ini, Allah beri kenikmatan...........




Inilah rumah pertama kami setelah kami sampai pada 3hb Januari 2009 ( sekarang kami dah pindah rumah lain). Macam rumah kampungkan?. Kawasan kami tinggal ini dinamakan Mount Roskill. Penduduk di sini pun berbilang bangsa, ada Kiwi ( gelaran mat salleh dan minah salleh New Zealand ), Moari, Samoa, Tonga, India, Pakistan, Cina, Jepun, Korea. Jadi Mat salleh yang tinggal di Auckland nih, dah biasa dengan bangsa lain. Mereka ni tak terlalu bersikap perkauman sangat dengan bangsa lain. Mereka juga boleh menerima culture dan budaya bangsa lain. Kata suami dan rakan-rakan saya, mat salleh di New Zealand nih jauh lebih sopan berbanding ngan orang-orang Australia. Berbalik kepada cerita rumah kami nih. Nampak saja rumah buruk, ala-ala kampung gitu  tapi sewa mak aiiiiiiiii....mahai lah sangat!!!!. dahlah bayar sewa setiap minggu, bukan bulan ok!!!.....perghh parah!.

Rumah ini kami sewa NZ390.00 termasuk api dan air  setiap minggu. Cuba tukar kepada RM..hehehe agak-agak berapa?. Lebih kurang RM3500.00 sebulan. Kalau dengan harga tu, rasanya kat Malaysia dah duduk kondominium kami. Duit elaun banyak dihabiskan dengan kos membayar sewa rumah. Sebab tulah tak boleh nak bermewah-mewah. Nanti tak ada pulak duit nak bayar sewa. Walau apapun, anak-anak kami tetap ceria dan seronok. Tengok gambar tuh, seronokkan dia orang. Bestnya kalau dapat jadi budak semula. Tak payah nak pikir-pikir banyak.







No comments:

Post a Comment