Saturday 25 February 2012

Strawberry Cheesecake

Assalamualaikum.


Selamat berhujung minggu kepada semua rakan dan taulan. Apa khabar semua??...apa plan dihujung minggu nih. kalau dah namanya hujung minggu mesti ramai yang plan nak ke Shopping Mall, rumah saudara mara, jalan-jalan ke rumah kawan-kawankan?..atau lepak-lepak kat rumah jer?. Ada yang plan nak masak apa-apa hari ni?. Ada plan nak buat cheesecake? ( kakak saya, cik zalina tu katanyanya nak buat cheesecake, dah tak sabar nak resepi...heeeeee jangan lupa dah siap baling kat Auckland nih sikit...!!!)

 Jadi hari ini, entry saya ialah  Strawberry cheesecake yang telah saya buat sempena Harijadi Anak sulung saya pada bulan lepas. Resepi asal ialah blueberry cheesecake. Anak-anak saya alahan pada blueberry, langsung tak boleh makan. Terpaksa saya tukar kepada strawberry, dan saya buat penambahan biskut oreo dalam cheesecake. Minta maaflah tuan punya resepi, saya dah menderhaka pulak. Sesuka hati penokok tambah resepi. 


Bercerita pasal cheesecake nih. Sebenarnya saya ni dah banyak kali cuba buat cheesecake nih, asyik tak menjadi jer. Ada saja yang tak kena. Kalau dah tukang masak amatur macam saya nih gitulah gayanya, banyak kali kena cuba baru nak jadi. Alhamdulillah masa harijadi anak saya bulan lepas...yeayyyyyyyy...akhirnya cake ibu jadi jugak!!!!!.....Cheesecake ni bukan susah sangat tapi sekali teknik tak kena, nanti cake ni boleh baling kat dinding. 

Jomlah kita layan Strawberry cheesecake dihujung hujung minggu nih....

Strawberry Cheesecake

500g cream cheese ( saya guna 2 buku cream cheese jenis Philadelphia )
250ml fresh cream/plain yogurt ( saya guna fresh cream dan pukul dahulu fresh cream tersebut )
2 sudu besar lemon
3 sudu besar tepung gandum
2 biji telur
100g gula
1 sudu teh esen vanila
strawberry filling untuk hiasan ( saya guna strawberry jem jer )
beberapa keping biskut oreo

Base
2 cawan ( 200gm) biskut marie atau boleh guna biskut Digestive
1/4 cawan ( 50gm) gula putih
1/2 cawan (114gm) unsalted butter. ( kalau tak ada unsalted butter boleh guna butter biasa )

Base ini saya dah tukar dari resepi asal....( saya rujuk kepada website joyofbaking)

Panaskan oven 170 degree. Sapukan loyang dengan butter atau alas dengan kertas minyak pun ok ( baking paper)

Dalam mangkuk satukan biskut marie atau biskut digestive yang telah dihancurkan bersama gula dan butter yang telah dicairkan. Gaulkan rata bahan bahan tersebut dan tekan dengan padat ke dalam loyang kemudian tutup dengan aluminium foil/ baking paper dan masukkan kedalam peti sejuk.

Pukul cream cheese dan gula hingga gebu kemudian tambah telur satu persatu

Masukkan pula fresh cream yang telah dipukul kembang sebelumnya dan semua bahan-bahan lain ke dalam mixer. Pukul adunan sehingga menjadi cream dan patahkan patahkan biskut orea dan masukkan kedalam adunan
( semasa memukul adunan gunakan medium speed lebih kurang 2 minit )

Tuang adunan tersebut ke atas biskut yang telah disejukkkan ke dalam peti sejuk sebentar tadi.

Bakar secara waterbath selama 1 jam 15 minit ( bergantung kepada oven masing- masing yer )

Setelah hampir masak atau selepas 30 minit bolehlah letak aluminium foil untuk mengelakkan permukaan hangus.

Bila sejuk, simpan di dalam peti sejuk semalaman untuk mendapatkan rasa cheesecake yang sedap.

Sebelum makan sapukan permukaan cheesecake dengan filling/ jem strawberry dan hiasalah dengan buah strawberry.

SELAMAT MENCUBA!!!!!!!!!!
Disini saya letakkan beberapa tips untuk chessecake yang saya peroleh dari website Joyofbaking:

Tips:  Sometimes the surface of the cheesecake cracks.  To help prevent this from happening do not over beat the batter, especially when creaming the cheese and sugar. 
Another reason for cracking is overbaking the cheesecake.  Your cheesecake is done when it is firm but the middle may still look a little wet. 
Also, make sure the springform pan is well greased as cracking can occur if the cheesecake sticks to the sides as it cools.













No comments:

Post a Comment